XIII Konferencja Lean Learning Academy
XIII Międzynarodowa Konferencja Lean Learning Academy pt. „Aktualne wyzwania przemysłu i dostępne rozwiązania technologiczne” miała formę stacjonarną, jedynie dwóch prelegentów przedstawiło swoje prezentacje online. Uczestnikami byli pracownicy przedsiębiorstw i uczelni oraz studenci z Polski, Słowacji, Rumunii, Litwy, Włoch, Brazylii, Hiszpanii, Niemiec, Norwegii, Estonii oraz Portugalii.
Konferencję rozpoczęła dr hab. inż. Dorota Stadnicka, prof. PRz, kierownik Lean Learning Academy Polska, a gości przywitał prorektor PRZ ds. rozwoju i współpracy z otoczeniem prof. dr hab. inż. Jarosław Sęp.
Prezentacje
Jako pierwszy wystapił Carl Hans z niemieckiej firmy OHS Engineering GmbH, który dokonał przeglądu aktualnych wyzwań przemysłu związanych z wdrażaniem cyfryzacji i przeglądu powiązanych technologii. Wśród tych wyzwań znalazły się m.in.: konieczność poczynienia znacznych początkowych inwestycji związanych z wdrożeniem cyfryzacji, zaangażowania firm zewnętrznych w związku z kompetencjami wymaganymi w czasie wdrożenia oraz modernizacji infrastruktury technicznej, tak aby mogła być częścią systemu cyber-fizycznego, niechęć pracowników do cyfryzacji, pojawianie się nowych zawodów i konieczność tworzenia nowych stanowisk pracy, niewystarczające kompetencje w zakresie umiejętności miękkich wśród pracowników firm. Przedstawione informacje dotyczą badań realizowanych w ramach projektu Planet4.
Chandima Ratnayake z Uniwersytetu w Stavanger (Norwegia) przedstawił zagadnienia związane z zastosowaniem technologii przyrostowych do produkcji części zamiennych w łańcuchu dostaw gospodarki o obiegu zamkniętym. Podczas wystąpienia omówił m.in. proces rozwoju produktu w obiegu zamkniętym z iteracjami opartymi na ocenie cyklu życia.
Saul Delabrida z Universidade Federal de Ouro Preto (Brazylia) zaprezentował natomiast, w jaki sposób rozwijane są technologie rozszerzonej rzeczywistości na potrzeby przemysłu i jak urządzenia do noszenia (ang. Wearable Devices) mogą wspierać pracę pracowników.
Kolejną prezentację przedstawiła Lorena González z Universidad Carlos III de Madrid (Hiszpania), która omówiła aspekty cyberbezpieczeństwa z menedżerskiego punktu widzenia. Poruszyła m.in. zagadnienia monitorowania zachowań sieciowych pracowników, konfiguracje urządzeń, egzekwowanie wewnętrznych zasad przedsiębiorstw oraz zarządzanie kontrolą dostępu osób do danych.
Andrea Bonci z Polytechnic University of Marche (Włochy) w swoim wystąpieniu omówiła podejście do zarządzania wydajnością pracowników za pomocą wskaźnika OLE (ang. Overall Labour Effectiveness).
Kolejne cztery prezentacje powiązane z projektem EDURES zostały przedstawione przez przedstawicieli Politechniki Rzeszowskiej. Najpierw dr inż. Roman Wdowik omówił znaczenie wykorzystania wyników badań naukowych w procesie przygotowania pracowników dla przemysłu, koncepcję stojącą u podstaw projektu oraz podsumował rezultaty projektu. Dr inż. Przemysław Podulka przedstawił możliwości uwzględnienia wyników badań naukowych w procesie kształcenia studentów. Dr inż. Paweł Litwin omówił z kolei, jak można wzmacniać współpracę naukową pomiędzy pracownikami uczelni, studentami i pracownikami przemysłu. Na koniec dr inż. Marek Magdziak podsumował otwarte kursy e-learningowe z zakresu technologii.
W dalszej części konferencji dr inż. Grzegorz Dec z Politechniki Rzeszowskiej przedstawił wyniki przeglądu narzędzi ICT wspierających współpracę na odległość. Przedstawione wyniki badań są rezultatami projektu TET.
W końcowej części konferencji dr hab. inż. Dorota Stadnicka, prof. PRz zaprezentowała, jak dzięki konkursowi European Defence Challenge europejskie firmy z branży obronnej wyszukują młode talenty. Dokonano także podsumowania III edycji konkursu, który był organizowany przez Politechnikę Rzeszowską oraz omówiono założenia IV edycji, do której do 7 czerwca 2023 r. studenci mogą nadsyłać prace konkursowe. Konkurs jest realizowany w ramach projektu ASSETs+, a tematem nowej edycji jest “Leading through Complexity: Effective Management in Defence Environment”.
Podczas wydarzenia wystąpiły również dwie studentki z Politechniki Rzeszowskiej Abigail Machaj i Alicja Siekanowicz, które w ostatniej edycji konkursu European Defence Challenge otrzymały nagrodę Young Student Award za swoją pracę nt. „Securing messages using heat”.
Na podsumowanie konferencji dr hab. inż. Katarzyna Antosz, prof. PRz, przewodnicząca Komitetu Organizacyjnego Konferencji wraz z Eweliną Wyczewską wręczyły wylosowane nagrody uczestnikom wydarzenia.
Kolejna edycja konferencji planowana jest na maj 2024 r.